onsdag 30. september 2015

Første store oppgave

Hei igjen!


Nå har jeg levert og presentert min første store oppgave. Oppgaven gikk ut på å finne en god løsning på hvordan det nye kantineområdet på Katta skulle bli et bedre sted å være. I sommer ble det nemlig gjort noen endringer inne på Katta for at det skulle bli plass til flere elever i kantina. Der det før var rekker med skap utenfor det grønne auditorium, har det nå blitt laget et nytt kantineområde, videre kalt "bingen". I oppgaven stod det fem spesifikke punkter oppdragsgiver ønsket å få endret ved området, blant annet at innredningen er veldig enkel, mørk og kjedelig, veggene rundt "bingen" er lave slik at man har innsyn rett inn på toalettene ved siden, det er ingen farger eller utsmykning, og trafikken fra "gata" og gangarealene rundt merkes godt av de som sitter der.
Slik ser det nye kantineområdet ut. Som man ser på bildet, så er det veldig grått,trist og kjedelig der.
Dette er planløsningen min. Kort forklart har jeg tenkt å ha en liten trapp opp til et litt høyere gulvnivå i den ene halvdelen av "bingen". Veggen rundt denne delen blir også høyere slik at det blir som en avskjerming for handikap doen på høyre side. Som avskjerming mot jentedoen på motsatt side har jeg tenkt å ha lamellgardiner fra taket og ned til toppen av veggen rundt bingen. Masse tanker bak valgene jeg har tatt, men det viktigste for denne oppgaven var å få avskjerming fra toalettene, derfor forklarer jeg ikke mer detaljert om resten av løsningen.


Her har jeg tegnet ettpunkts perspektiv av "bingen" sett mot handikap doen(som forøvrig nesten ikke synes siden jeg har laget høyere vegger.) Valg av farger, materialer og møbler har jeg tatt ut i fra at det skal videreføres den stilen som er på Katta slik at området passer inn med resten av skolen. Nivåforskjellen er også et bevisst valg i forhold til at det er mange gulvnivåer ellers på skolen.


Snitt av begge kortsidene. Øverst er et snitt som viser hva jeg har tenkt med lamellgardinene. De skal være hvite med noen fargeinnslag av den samme grønnfargen som er på noen av møblene der. Siden lamellene er av tekstil, tenkte jeg at det vil myke opp interiøret og gjøre at det føles varmere. Snitt nummer to av motsatt side viser nivåforskjellen med den lille trappen. Utsmykningen er inspirert av en vegg vi har ellers på Katta:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar